Franchising, talentudvikling og Origen

Riot Games har valgt at franchise den europæiske liga i League of Legends eller også kendt som EU LCS. Det samme skete sidste år for den nordamerikanske liga, NA LCS. Det betyder, at holdene i den europæiske liga fra nu og fremover indgår i et tæt samarbejde med Riot Games med henblik på at udvikle og markedsføre ligaen. Førhen måtte de forskellige hold kvalificerer sig til en plads i LCS, hvorimod de i dag skal have købt og sikret sig en plads i ligaerne.

Desuden har den europæiske liga skiftet navn og brand til League of Legends European Championship - eller blot LEC. Årsagen til ændringen af navn og rebrandingen var for at adskille den nordamerikanske LCS fra den europæiske. Derved vil LEC fremstå som sin egen uafhængige og unikke liga i LoL-scenen.

LEC-logoet kan ses øverst i denne artikel. Hør mere om tankerne bag designet af LEC-logoet og -brandet her.

 

LEC består nu af følgende hold:

  • Fnatic
  • G2 Esports
  • Team Vitality
  • Misfits Gaming
  • Schalke 04
  • Origen
  • Excel Esports
  • Splyce
  • Rogue
  • SK Gaming

Du kan desuden læse mere om holdenes ‘line-ups’ her.

 

Riot Games har dog ikke valgt at ændre ligaens format. Det betyder, at holdene stadigvæk mødes to gange i løbet af en sæson i en BO1 (bedst af 1). De seks hold med den bedste score går videre til playoffs (kvart- og semifinalerne), hvor vinderne af hver runde når tættere på en plads i finalen. Ligaen forløber over to sæsoner kaldet for ‘Spring Split’ (forår) og ‘Summer Split’ (sommer). Ved slutningen af hvert ‘split’ afholdes finalen i en europæisk storby. Sidste år kunne man opleve ‘Spring Split’-finalen i København og ‘Summer Split’-finalen i Madrid. Ved begge finaler vandt Fnatic med danske Mads “Broxah” Brock-Pedersen og Rasmus “Caps” Winther over henholdsvis G2 Esports og Schalke 04.

 

(Finalen mellem Fnatic og Schalke 04 i Madrid sidste årBilledet er fra https://eu.lolesports.com/en/articles/eu-lcs-summer-viewership-update)

 

Men hvad betyder det, når en liga inden for esport ændres til en franchise? Hvilke ændringer og sågar fordele har dette valg medført for de enkelte hold og deres organisationer, for spillere, for fans og for esportsscenen helt generelt?

 

1. Hvorfor franchise den europæiske liga?

Riot Games udgav en artikel i slutningen af marts 2018. I artiklen argumenterede de for, hvorfor den europæiske liga ville overgå til en franchise i 2019, og hvilke fordele ændringen ville medføre for alle involverede parter. Kort beskrevet er deres forhåbninger med at franchise den professionelle LoL-scene følgende:

1) At sikre esportens fremtidige udvikling. Formålet er først og fremmest at fastholde fansenes interesse i esporten. Som de selv skriver i artiklen: “We want to make the EU LCS a multi-generational sports league that allows fans to forge lasting connections with the teams and pros they love”. 

2) At sikre Riot Games' samarbejde med de forskellige hold, som deltager i ligaen. Hertil skriver de i artiklen: " With long-term partnership we can create a healthy and successful future where everyone involved is working together towards a common goal. By aligning our goals with strong, motivated teams, we can collectively shape the future of our sport into one that’s fiercely competitive, entertaining and here to stay". Begge citater er fra https://eu.lolesports.com/en/future-of-the-eulcs.

3) Derudover ønskede Riot Games at give de professionelle LEC-spillere en fast årlig indkomst på (mindst) 60.000 Euros (ca. 450.000 danske kroner). Lønnen er fastlagt efter en fælles aftale om, at spillerne får del i den europæiske ligas samlede omsætning, som bl.a. inkluderer diverse sponsorater og medierettigheder. Samlet set går 35 procent af omsætningen til de professionelle spillere selv, hvorimod holdene samt Riot Games hver især får 32,5 procent. Hvis ligaens omsætning stiger i løbet af en sæson eller over de kommende år, vil både spillerne, holdene og ligeså Riot Games tjene på det.


Alle esportsorganisationer havde mulighed for at søge om at blive en del af LEC-franchisen. Dog havde Riot Games annonceret en række krav, som de enkelte hold måtte opfylde, før Riot Games kunne godkende et holds deltagelse og samarbejde i LEC. Kravene lød heriblandt på:

  • Organisationen skal betale 8-10,5 mio. Euros, som svarer til ca. 60-80 mio. danske kroner, alt efter, om organisationen i forvejen har et hold i EU LCS eller ej
  • Organisationen skal (videre)udvikle sit eget holds brand. Brandet skal kunne tiltrække fans fra hele verden
  • Organisationen skal være repræsenteret af et professionelt team af coaches, analytikere, specialister m.fl, som bl.a. skal være med til udvikle spillernes talenter og kompetencer
  • Organisationen skal fremvise en forretningsplan, som tydeliggør deres fremtidige planer eller aftaler med sponsorer og investorer

Kort opsummeret har Riot Games sigtet efter at sikre ligaens fremtidige vækst og udvikling, men ej at forglemme til fordel for de professionelle spillere og fansene i esporten.  

 

(Fnatic hæver EU LCS-trofæet ved 'Spring Split'-finalen i Madrid 2018. Billedet er fra: https://eu.lolesports.com/en/articles/summer-split-2018-finals-caps-interview)


2. Talentudvikling og Academy-hold i de nationale ligaer

Vi kan i Danmark glæde os over, at vi har særligt mange professionelle esportsudøvere, som konkurrerer og sejrer på det absolutte højeste niveau i diverse esports.især når faktummet er, at vi er en lille befolkning og nation sammenlignet med de fleste andre lande. Selvom vi begynder at have infrastrukturen, ressourcerne, mulighederne og tilbuddene til at skabe og udvikle talentfulde esportsudøvere, er det en glædelig nyhed, at Riot Games vælger med at fortsætte deres store fokus på talentudviklingen i esporten.

Derfor har de fleste af holdene, som skal deltage i LEC, oprettet eller fortsat deres Academy-hold. På de forskellige Academy-hold kan unge, talentfulde spillere vise deres værd ‘On the Rift’ samtidig med, at de får muligheden for at leve og tæne som de professionelle spillere på det højeste niveau. Academy-holdene fungerer også som substitutter for LEC-spillerne, mens de selv spiller mod andre hold i diverse nationale ligaer i EU heriblandt Spanien, UK, Polen m.fl.

Billedresultat for eu masters

(Billede af EU Masters' logo i 2018)

 

Flere af de spillere, som i 2019 skal spille i LEC, konkurrerede sidste år i de internationale ligaer og deltog i European Masters (EU Masters), hvor de bedste hold fra hver af de nationale ligaer kæmper om at være det bedste hold i Europa under EU LCS-niveau.

3. “When does Origen play”, you might ask?

Der lød længe rygter om, at Astralis og endda North havde søgt og formentligt fået en plads i LEC. Da Riot Games sidst i 2018 annoncerede alle LEC-holdene, var det ikke med Astralis eller North på listen. Derimod kom nyheden frem, at organisationen bag Astralis, RFRSH Entertainment, havde indgået et samarbejde med holdet Origen, hvis frontmand og grundlægger Enrique "xPeke" Martínes er en tidligere professionel og ikke mindst kendt LoL-spiller. “xPeke” var bl.a. med til at vinde LoL-verdensmesterskabet med Fnatic tilbage i sæson 1, og han fortsatte med at være en en af de helt store profiler i LoL-scenen flere år efter.

Billedresultat for origen logo

(Billede af Origens logo)


“xPeke” grundlagde Origen-holdet tilbage i slutningen af 2014. Året efter kvalificerede holdet sig til en plads i EU LCS. Holdet bestod i 2015 af “sOAZ” (Top), “Amazing” (Jungle), “xPeke” (Mid), danske “Niels” (nu kendt som ”Zven”) (ADC) og “Mithy” (Support). Holdet mødte Fnatic i ‘Summer Split’-finalen i 2015, hvor de tabte 2-3. I ‘Spring Split’ 2016 valgte "xPeke" at overlade sin position til den tyske ‘midlaner’ “PowerOfEvil”, og holdet nåede endnu en finale, som de dog tabte 1-3 til G2 Esports. Derefter gik det kun værre for holdets præstationer, hvilket kulminerede med, at holdet blev slået ud af EU LCS i 2017.

(Billede viser Origen's line-up tilbage i 2015. I midten står "xPeke". Billedet er fra: https://www.lolesports.com/en_US/articles/breaking-down-worlds-2015-group-d)


Dog opstod der en kæmpe begejstring fra holdets fans og diverse LoL-kommentatorer, da Origen skulle deltage i EU Masters i 2018. Her fik “xPeke” samlet et superhold med stjernespillere som “Expect” (Top), “InSec” (Jungle), danske “Froggen” (Mid), “FORG1VENGRE” (ADC) og danske “Jesiz” (Support). Her vandt de finalen 3-0 over det polske hold Illuminar Gaming.

Pga. den store begejstring for Origens nye line-up, opstod hashtagget “When does Origen play”. Dette hasthtag er tilbage igen på Twitter, nu hvor Origen skal spille i LEC. Foruden at Origen nu er søsterhold til Astralis, har de fået den danske kommentator, Martin “Deficio” Lynge som Director of Esports. Holdet skal desuden træne det første år i RFRSH Entertainments lokaler i København og hver uge flyve til Berlin for at spille kampene i Riot Games’ LEC-studie i Berlin.

Desuden er holdet tidligere support-spiller, "mithy", vendt tilbage til Origen fra at have spillet med danske "Bjergsen" og "Zven" i Team Solomid i NA LCS. Derved består Origens line-up af: Barney "Alphari" Morris (top), danske  Jonas "Kold" Andersen (Jungler), Erlend "Nukeduck" Holm (Mid), Patrik "Patrik" Jiru (ADC) og Alfonso "mithy" Aguirre Rodriguez (Support). 

Med et dansk perspektiv kan vi med god grund glæde os over, at Astralis' søsterhold, Origen, skal deltage i LEC. Origen har i forvejen skabt et brand med en stor fanskare, som altid har vist et stort engagement i holdet. Derudover kan vi håbe på, at Origens deltagelse i LEC skaber en større interesse for LoL-esporten i Danmark og ikke mindst i de danske medier.

 

LEC begynder næste fredag d. 18/1 kl. 18:00. Origen spiller deres første kamp mod G2 Esports ca. klokken 22.


Login
 Glemt password?
Registrer