Et dybdegående kig på CS:GO Granat-opdateringen

Den 12-05-2020 fik CS:GO en csgo opdatering, som ændrer på, hvordan granater opfører sig omkring mure eller andre forhindringer på banen. Der kom også andre små forbedringer. I den kommende artikel vil vi gå lidt i dybden med granaterne, og forhåbentlig give et overblik over hvordan de fungerer helt ned til mindste detalje. 

Granater

Lad os starte med det store i opdateringen: Hvordan spillet registrerer granateksplosioner.

En case som mange erfarne spillere har prøvet før, er når en granat sprænger lige på et trappetrin neden for ens fødder, eller kun en fods længde rundt om et hjørne, uden at man tager skade. Det er et relativt kendt trick, at på nogle positioner kræver det bare man hopper op på en lille hævning for at undgå skaden, som fx på Vertigos hævede sektion nær B trapperne eller Platformen ved pit på Lang-A på Dust2. Nogle gange kræver det ikke engang noget initiativ fra spilleren at undgå granater kun få centimeter fra en. Overpass-spillere har oplevet granater blive stoppet af sporvognslinjen på A-site, som desuden også er kendt for at kunne blokere smokes i at lande rigtigt.

Alt dette skulle nu være rettet. I den nyeste opdatering Valve udgav for et par uger siden, er det nemlig blevet ændret, hvordan skade fra granater bliver registreret. Skade kan nu registreres trods et lille stykke mur eller hævet gulv, der ville blokere en ellers lige linje til spilleren.

Hvordan skade bliver registreret fra HE-granater

Valve har aldrig afsløret præcis, hvordan granatskade blev beregnet, eller bliver beregnet nu, men forsøg lavet af spillere fra communitiet påpeger, at en sprængende granat før ville registrere skade via det tætteste punkt mellem spiller og granat. Hvis det tætteste punkt blev blokeret af et objekt, ville der ikke registreres skade, se figur 1.

Hvis der er fri bane mellem de to punkter, handler det derefter om distance og armor. Ved den nye metode ser det ud til, at i stedet for at registrere det tætteste punkt til granaten, så bliver det udregnet, hvor meget af spilleren granateksplosionen ville ramme, også illustreret på figur 1. Det betyder altså, at små hjørner og forhøjninger ikke længere dækker spilleren fra granater. Hvordan disse udregninger bliver lavet, er i typisk Valve stil ikke afsløret, så begge dele af illustrationen kan være upræcis. Forsøgene, der viser, hvordan de nye granater registrerer skade kan blandt andet ses i 3Kliksphilips video.

Professionelt spil

Hver gang der kommer ændringer i hvilket som helst spil, der har en esports-scene, er spørgsmålet altid, hvordan det påvirker de professionelle. I løbet af 2018 og 2019 har vi set hold gøre mere brug af granater. Astralis har specielt været banebrydere for denne ændring i metaen. Fremadrettet kan disse ændringer for granaterne potentielt give mulighed for endnu flere steder for disse granat-plays, også kendt som ”Astralis nukes”. Dog ligger der et stort spørgsmål om, hvor vigtig denne ændring er.

I de fleste granatplays vi har set, er granaterne eksploderet i luften, det vides ikke, om de professionelle har valgt at gøre sådan, fordi granater på jorden har haft disse problemer med små forhøjninger, eller om det bare har været lettest at få dem til at sprænge, imens de er i luften. Dog kan det siges, at når granaterne nu også gør det samme rundt om hjørner, betyder det potentielt, at det allermest kendte område for granat-plays kan blive endnu mere effektivt, nemlig Banan på gode gamle Inferno.

Banan på Inferno er nok det sted i Counter Strikes historie, hvor der er blevet kastet flest granater pr. spiller på mappet. Men en af ulemperne har altid for CT-siden været, hvis en granat landede inde ved ”Tree” (det lille indhak ved siden af brandet), at granaten så ikke har givet skade til spillere rundt om hjørnet, og omvendt med spillere der står inde ved Tree, der ikke bliver ramt af granater mere mod midten af Banan. Omvendt har T’ernes counter-nades haft svært ved Sandbags og rundt om hjørnet ved CT-sidens del af Banan. At granater nu har større sandsynlighed for at give skade ved disse hjørner, gør at Banan måske nu bliver et endnu mere eksplosivt område i CS:GO.  

Små forbedringer

Har du også oplevet, at du ikke samler våben op, trods du kigger lige på dem og klikker E? For så er du ikke den eneste, Reddit-brugeren u/birkir postede om denne irritation, mange spillere oplevede, og om hvorfor den forekommer. Dette forekom primært fordi, granaters pickup hitboks var større end nødvendig, og derved kunne blokere for våbens pickup hitboks, det vil altså sige, at området granater optog til at kunne blive samlet op i, var betydelig større end granaten selv. Dette gjaldt for alle granater, ikke kun de eksplosive, som vi talte om før. Pickup hitboksen er nu blevet gjort mindre på granater, så det bliver lettere at samle våben op, hvis en granat skulle ligge i nærheden af våbnet.

Herudover er der bedre animationer i buymenuen, mindre fixes på nogle sprog, og til sidst er der kommet en fix, så folk der spiller ultrawide 21:9 format lettere kan se notifikationer i hjørnet øverst til højre på skærmen.

Nørdede server ting

Til folk der har servere, er der nu kommet yderligere kommandoer til at registrere om en spilleres filer er korrekte, og mulighed for at undgå at kicke en spiller, hvis deres filer ikke matcher. 

Server-ejere har siden dens introduktion, haft et love-hate forhold til kommandoen "sv_pure". Den har både gjort det lettere og sværere for folk at kunne komme ind på servere, og holde styr på spilleres legitimitet. Når den er slået til, kigger den efter om filerne på spillernes pc’er matcher serverens, men nogle gange har den været for aggressiv. Som et eksempel oplevede mange spillere her forleden, en bug hvor de skulle slette ”models” og ”materials” mappen for derefter at reetablere filerne for at kunne joine servere. Nu er der kommet en ny kommando "sv_pure_allow_loose_file_loads" som i stedet tjekker om en fil bliver brugt eller ej. På den måde kan der stadig være forskelligheder fra server til spillerens filer, men hvis forskellighederne ikke er aktive i de filer, der ikke matcher, vil spilleren kunne komme ind på serveren. 

Ligesom kommandoen …"_loose_file_loads" er der kommet "sv_pure_allow_missing_files", som handler om, at hvis en fil mangler helt, kan serveren enten kicke spilleren, hvis spilleren prøver at loade en fil serveren ikke har, eller lade spilleren blive. Der er også kommet en fejlbesked til de to nye kommandoer, der giver spilleren information om, hvilke filer der mangler, eller ikke matcher.


Login
 Glemt password?
Registrer