Hvordan vil Astralis bruge 7 spillere

Hvem er JUGi?


Jakob ”JUGi” Hansen, på 23 år blev i januar bænket på sit daværende hold North. North var i længere tid faldet ud af form, og der var sket det samme med JUGis personlige performance. Inde i spillet har JUGi før haft kæmpe succes med AWP’en. Igennem 2017 og 2018 var han en af de spillere mange tænkte på ville kunne blive Danmarks næste succesfulde AWPer. Desværre har JUGi ikke spillet nær så godt på det seneste, hvilket blandt andet var grunden til at North bænkede ham.

Så hvorfor samler Astralis sådan en spiller op? Vi så faktisk lidt af det samme med Magisk. En spiller der før havde vist stort potentiale, men som endte på hold, hvor han ikke kunne vise sig fuldt ud, og så småt begyndte at falde fra på den store scene, indtil Astralis tog ham ind i deres lineup da Kjaerbye forlod dem.


Igennem JUGis professionelle karriere har han spillet for en del forskellige orgs. I 2015 dukkede han op på scenen hos Reason Gaming, derefter videre til holdet Alpha i en enkelt måned, videre igen til tricked, for så at komme på Heroric, hvor han har spillet længst tid. Her var han samtidig på hold med Es3tag, som forleden også signede med Astralis som deres 6. mand. På Heroric viste han nok sine talenter mest, men han spillede på 2 hold mere efter dette, nemlig Optic og til sidst North, hvor han blev bænket. 

Flere end fem


Hvorfor vil Astralis have flere end fem spillere? Det har de ikke givet et klart svar på. Det mest konkrete svar vi har hørt, er fra et interview med deres sportsdirektør Kasper Hvidt. På spørgsmålet om, hvorfor de gik fra fem til syv spillere, svarede han (ved 1:08):

”We want to make sure that Astralis are able to deliver good performances on a long term basis, and to do that we have seen that having only five players is a risk, no human being is on top 24/7/365, and to deliver top performances and to be able to stay in let’s say top 3 in the world, for a longer period than just 3 years”. 

Det vil sige, at denne beslutning er en, der handler om at se længere ude i fremtiden. Han mener ikke, man kan forvente, at 5 spillere alle sammen på en gang kan spille godt nok til at være i top-3 i mere end 3 år. Så at have muligheden for at skifte spillere rundt, når nogle ikke spiller så godt, ser ud til at være deres tankegang. 

Hvad med reglerne?


I denne online-spils tid blev der lavet om på, hvordan hold kommer med til den kommende Major i Rio. Valve har introduceret et system kaldet RMR-point ”Regional Major Rankings” oprindeligt introduceret i en CS:GO blogpost, RMR-point er point et hold får ved at deltage i events, der svarer lidt til Minors ved forrige Majors.

Hvis et hold har nok point efter den sidste af disse RMR-events, kommer de med til Major i Rio. Et stykke tid efter den oprindelige blogpost kom der endnu en, der beskrev detaljeret, hvordan disse point bliver fordelt. Den er siden blevet opdateret, og disse opdateringer beskriver blandt andet, hvordan man mister store procenter af de point, man tjener, hvis man skifter spillere ud. Dette kan måske gøre, at Astralis, og ligeledes Ence der også fik en sjette spiller ind, vil have gode grunde til ikke at bruge deres 6 og 7-mands lineup under disse RMR-events. 

Men, og det er et stort men, ESL som holder Majoren i Rio, har også regler inden for deres konkurrencer. De ser ud til at kunne være pro 6+ lineups, I ESLs regelbog lyder regel 7.12 nemlig således:

”Players can be changed at any time but the opposing Team has to be informed sufficiently in advance. If necessary the game can be paused (see rule Usage of Pause function below). This change shall not take more than five (5) minutes. If the Player has not joined, or cannot be replaced within five (5) minutes after the pause has started, the match will count as forfeited for the Team changing the Player”.

Umiddelbart siger denne regel altså, at en spiller kan blive udskiftet når som helst under en kamp, så længe at modstanderholdet får ”en rimelig advarsel”, og hvis det tager under fem minutter. Spørgsmålet er så, hvor lang tid før udskiftningen denne advarsel skal komme? Sådan en type regel skal fortolkes af de admins, der er til stede til eventet. Det er helt klart muligt at fortolke den, som at man gerne må udskifte spillere under en kamp, men om udskiftningen skal være angivet inden kampen, eller en runde før udskiftningen, siges ikke klart. Dog er ESLs egen regel 7.10 potentielt selvmodsigende til en planlagt udskiftning, da den siger:

”All matches have to be played with five Players per team (5vs5), other constellations are not allowed. If a Team fails to show up with enough Players, the match will count as no-show and will be forfeited. Sec. 8.4 ("No show") applies.”

Denne regel siger meget hårdt og kontant, at hvis man har under fem spillere er man diskvalificeret, men den siger ikke, hvad et lineup med seks eller flere spillere resulterer i, bare at kampen skal spilles 5vs5. Samtidig siger den ”other constellations are not allowed.” Denne del kan betyde, at seks eller syv spillere ikke er tilladt, hvis reglen også gælder for tilstedeværende spillere uden for kampen. Men så er spørgsmålet jo, hvad med coachen? Coachen har for mange hold, fungeret som en stand-in i nødsituationer.

Sandsynligheden for at vi ser Astralis bruge andre end deres nuværende fem spillere under RMR-events er ikke stor, pga. mængden af point de kan miste på det, men det kan meget vel være, at de tager de nye spillere i brug på den store scene, da pointene er ligegyldige der. 

6+ hvordan kan det ellers bruges?


Et lineup med spillere, hvor det ikke er alle, der spiller på en gang, giver potentiale for at man kan gøre således, at nogle spillere ikke behøver at lære alle de maps, der er med i mappoolen, fx så hver spiller har et map, de ikke spiller. Et par regnestykker med gange og division kan vise det: i den professionelle mappool er der 7 maps, i en BO3 har hvert hold 1 map, de kan banne før der bliver picket, så de er garanteret, at det altid vil blive mellem 6 maps, at kampen vil blive spillet på. Hvert map skal have 5 spillere på, det vil sige, der skal være 5*6=30 ”positoner”. Hvis vi deler disse 30 positioner blandt de klassiske hold med 5 spillere 30/5=6 betyder det, at hver spiller skal træne 6 maps.

Lad os så dele 6 maps blandt 6 spillere 30/6=5, dvs. at hvis vi har 6 spillere kan hver spiller nøjes med at træne 5 maps. Lad os visualisere dette: Vi har en spiller 1 og spiller 2, 3, 4, 5 & 6, og fordeler dem således: 

Men Astralis har signet i alt 7 spillere. Hvordan kan det så fungere? Hvis vi dividerer 30 med 7 får vi et dejligt langt kommatal: 4,285714 med flere decimaler endnu, og da vi ikke kan få en sjat over en fjerdedel af en spiller, er denne løsning ikke så elegant. Det er her, hvor skal tænke lidt ud af boksen. Langt de fleste hold forbereder kun 6 maps, da det tager unødige ressourcer at forberede det 7ende. Men hvis man allerede har opdelt det, så hver spiller skal forberede sig på færre maps, kan vi gøre det samme med syv, hvis vi i stedet tager alle maps i brug, her virker matematikken nemlig i hele tal: 7 maps * 5 spillere pr. map, = 35 positioner, 35 position / 7 spillere = 5 positioner pr. spiller. Det vil sige, at vores nye mappool med spiller 1, 2, 3, 4, 5, 6 og nu også 7, i stedet vil se sådan ud:


Men nu kommer spørgsmålet med in-game leaderen, der så ikke ville spille med på alle maps med denne løsning. Hvad skal der så ske? På nuværende tidspunkt med online-turneringer er coaches, der kan kommunikere permanent med spillerne under spillet, blevet reintroduceret, og de ville kunne fungere som holdets IGL. Men når LAN-turneringer kommer tilbage, hvad så? Måske har Astralis allerede forberedt på det. Der har været rygter om, at Magisk har trænet til, at kunne være IGL. Det kunne blandt andet lyde som om, det var det, der foregik i det lydklip TV2 udgav i en artikel forleden. Her er det Magisk, der pointerer ud, at bomben er i gang ved 12sekunder, en der står halvtag ved 20sekunder, og til sidst ved 25 sekunder pointerer sidste mand ved bue er bag en smoke, og at de bør spille tiden ud, det er calls man ville forvente, ville komme fra Glaive, som har været deres IGL, siden han kom med på holdet tilbage i Oktober 2016.

Udover at have en IGL til hver map, er det vigtigt at have en, der kan bruge AWPen på hver map, Dupreeh har godt nok spillet som AWPer nr 2, men deres nye spiller JUGi er meget mere bekendt med AWPen, og Es3tag er også en spiller, der er kendt for at kunne spille flere forskellige positioner. At finde spillere der kunne mere end bare en ting, var også noget Kasper Hvidt pointerede i interviewet: ”What we were looking for was a player capable of playing multiple positions”, som svar på spørgsmål angående optagelsen af Es3tag ved 11:52 i interviewet. 

Hvad er fremtiden?


Der er jo aldrig nogen, der kender fremtiden. I den nære fremtid ser vi nok ikke det store til rosters med flere end 5 spillere. Men hen imod selve Majoren og efter, kommer vi nok til at se en ændring i, hvordan lineups er bygget, hvis Astralis er succesfulde. Astralis er jo heller ikke det eneste hold, der har forsøgt sig med flere end fem på holdet. Finske Ence har også signet deres 6. spiller, så det ser ud til at counterstrike kan have en fremtid med rosters større end 5 plus coach.

MEN, netop i dag har Astralis nu sagt at JUGi spiller med istedet for Gla1ve, da Gla1ve er blevet nødt til at lde være med at spille i 3 måneder pga. sygdom. Nu må vi få at se om dette var planlagt af Astralis, at de allerede føler sig sikre i deres nye spiller, eller om det er et move de er blevet tvunget ud i tidligere end de ønskede. 


Login
 Glemt password?
Registrer